בננות ללא הבחלה

בננות ירוקות? בננות צהובות? הפרי בוסר? לא בוסר? הבשלה טבעית? הבשלה מלאכותית?

מהו הבחלה, ומהם השפעותיו? ואיפה קונים בננות אורגניות ללא הבחלה?

 הנה המדריך המפורט💪

( לפני שנתחיל, למען הסר ספק, חשוב לציין כי אנו לא דוגלים כלל בשיטת ההבחלה, בעת קבלת משלוח פירות היישר מהחקלאי, כלל החקלאים איתם אנו עובדים, אינם מבחילים את הפירות כלל. זוהי הסיבה למה בעת קניית פירות וירקות אונליין הן מגיעות כל כך איכותיות).

(אמנם קצת ארוך אבל מומלץ בחום להקדיש את הזמן.

אמ:לק לממהרים – פירות ללא הבחלה זה החיים) 

אז קודם כל, לפני שנסביר את הסיבות לכך, חשוב שנבין מהו "הבחלה". פירות וירקות ללא ריסוסים גם לא עוברים "הבחלה" – הבשלה מלאכותית. לעיתים (מסיבות שניגע בהם בהמשך), חלק מהחקלאים, בסוגי תוצרת מסוימים, מעדיפים לקטוף את הפירות בעודם בוסר, ולהבשיל אותם בצורה מלאכותית (או, במילים אחרות, "להבחיל" אותם), מה שלא נעשה כמובן בפירות וירקות משלוח עד הבית. 

הבחלה נעשית ע"י השהיית הפירות בתא סגור ומלא בגז אתילן (המופק באמצעים לא טבעיים. נציין בהמשך כי ישנה גם הבשלה עם אתילן טבעי). הגז מבשיל את הפירות בצורה מזורזת ומרכך אותם. ניתן לשלוט באמצעות כמות האתילן, ובאמצעות כמות זמן השהייה בתא הסגור, על מידת ההבשלה הרצויה של הפרי. 

( במאמר מוסגר נציין כי ישנה שיטה נוספת להבחלה, באמצעות סידן קרביד לח, המשחרר גז אצטילן, אך הליך זה נאסר לשימוש בישראל בשל השלכותיו האגביות כגון הפקת זרחן וארסן). 

מהם הסיבות של החקלאים להבחלה?

בסופו של דבר, אם לומר את האמת לאמיתה (ועד כמה שזה עצוב שעולמנו לא אוטופי עדיין), מטרתו של החקלאי, הוא להרוויח כסף. כדי לעשות זאת על החקלאי להתחשב בשלושה קריטריונים מרכזיים הנוגעים ליעילותו:

א) אופמטיזציית מכירה – מטבע הדברים החקלאי תמיד ינסה למכור כמה שיותר תוצרת כאשר מחיר השוק גבוה ככל הניתן (מה שקורה בדרך כלל בתחילת עונה, כאשר ההיצע מאד נמוך).

ב) קבלת כמה שפחות "פחת פירות" מרשתות השיווק – ניתן להאריך עוד המון בנושא הזה (מוזמנים לפרטי 💪), אך ככלל, בלאי פירות יכול להופיע בשתי אופנים:

בלאי חיצוני, ובלאי פנימי. בעת ביצוע הבחלה ישנו דיסוננס בין מראהו החיצוני של הפרי לבין הבשלתו הפנימית. מראהו החיצוני נראה "מתקדם הבשלתית" הרבה יותר ממראהו הפנימי, וכתוצאה מכך למרות שהפרי לא מושלם מבפנים, מראהו החיצוני "יעבור מסך" ברשתות השיווק.

ג)  עמידה בתלאות הדרך – פירות וירקות מטבעם מאד רגישים לפגיעות (הן פיזיות והן פגיעות מזג אוויר). ההבחלה נותנת להם עמידות נוספת העוזרת להם להגיע לצרכן בצורה נאותה ולהימכר לצרכנים. 

אלו פירות "מועדים" להבחלה?

 בננות, מנגו מאיה משלוח (בתחילת עונתו), אבוקדו (בתחילת עונתם), מנגו מיה עד הבית, תמרים, ושאר הפירות הקלימקטריים (100 נקודות למי שזוכר מה זה פירות קלימקטריים מהמאמר הקודם💪).

איך נזהה האם הפרי מובחל? ואיך מבשילים את הפירות?

בדרך כלל, בהליך טבעי תקין (ונחסוך לכם את ההסבר המדעי מאחורה.. המאמר יצא גם ככה קצת ארוך 😉) ישנו "מירוץ" צמוד בין קליפת הפרי לבין פנים הפרי. כיוון שההליך מתבצע במקביל, פנים הפרי יוכל להצביע על נראות חוץ הפרי וכן ההיפך. ( חשוב לשים לב לא להתבלבל ממה שלא טבעי! בבננות בהבשלה טבעית, לדוגמא, סימני ההבשלה החיצוניים הן לאו דווקא כמו שהורגלתם. בננות ללא הבחלה יכולות להבשיל גם בעודן ירקרקות). 

בפירות מובחלים, לעומת זאת, לא תהיה התאמה בין קליפת הפרי ופנים הפרי. למרות שהפרי יכול להיראות מושלם מבחוץ, תוכו יכול להיות רקוב/בוסר (תלוי בסוג הפרי, בזמן בשנה, ובכמות זמן ההבחלה).

האם ישנו הבדל בטעם בין פירות מובחלים לפירות לא מובחלים?

חד משמעית! אין מה להשוות אפילו:)

פירות בהבשלה טבעית טעימים לאין ערוך. ככה פירות וירקות איכותיים נקטפים. 

אז למה כשקונים פירות ללא הבחלה הם מגיעים לא בשלים?

או!  שאלת המיליון דולר!

בגדול, התשובה לכך היא שכמו שכתבתנו במאמר הקודם, ישנם 2 סוגי פירות:

קלמיקטריים ו – א קלמיקטריים. הפירות הקלמיקטריים תמיד ייקטפו כשהן בוסר מהסיבה הפשוטה שגם לאחר הקטיף הם הולכים ומבשילים. דמיינו מצב בו קוטפים את כל הפירות הקלמיטריים במצב בשלות מלא.. כבר תוך כדי הקטיף הן יחלו בהליך ההרקבה שלהם

כאשר קוטפים פירות קלמיקטריים במצב בוסר, ולא מבחילים אותם, זה המצב האידיאלי הנותן לצרכן את היכולת לבחור מתי לצרוך את הפרי ולסיים את הבשלתו באמצעים טבעיים, ללא התערבות מלאכותית. 

זוהי, אגב, בדיוק הסיבה למה הבננות שאנחנו מביאים (שהם ללא הבחלה כמובן), תמיד יגיעו במצב שהן עוד לא 100% בשלות (ולעיתים אף ירוקות לחלוטין) – זוהי הדרך היחידה בה תוכלו להינות מהפירות שיובשלו בצורה הטבעית שלהן, וסמכו עלינו – הטעם בהתאם😇😍

אז אם קיבלתי בננה ירוקה או אבוקדו קשה.. זה בסדר? הן יבשילו?

חד משמעית כן! זה כל היופי בפירות קלמיקטריים:)

במשלוח פירות מהחקלאי לצרכן כל הפירות והירקות ללא ריסוסים, ללא הבחלה, וטריים היישר מהקטיף! זה בדיוק הסיבה למה קטיף פירות הוא כל כך מוצלח. ניתן לאכול את כלל התוצרת החקלאית בתצורתה הטבעית ביותר! בדיוק כמו שהיא נקטפת מהעץ:)