הבשלה באמצעות אתילן

חלק אינטגרלי מיכולת ההשפעה שלנו על עלויות משלוח פירות וירקות עד הבית, הוא היכרות עם הליך הבשלת הפירות והירקות, ובפרט על השיטות הטבעיות להבשיל פירות ולהאיץ או להאט את הבשלתן באופן טבעי

בקניית ירקות ופירות היישר מהחקלאי, ובהזמנת ירקות אורגניים משלוח, ההיכרות עם ההליך הזה הופך להיות קריטי.

זכרו – אם יש אפילו פרי אחד שנזרק בעקבות תזמון הבשלה לא נכון, מתוך כל ק"ג שאתם מזמינים – אתם דה פקטו מעלים לעצמכם את המחיר לכל ק"ג בלפחות 20%! (תלוי במשקל הפרי הבודד)

מטרתנו בפירוט הארוך כאן למטה, היא ללמד אתכם איך לשלוט בקצב הצריכה שלכם בצורה אפקטיבית וככה להקל עליכם בצורה לבצע אופטימיזציית רכש, ולהתחיל לחסוך גם אתם! כאשר קונים פירות וירקות איכותיים, הקפדה על הבשלה נכונה היא רכיב משמעותי מאיכות הפרי.

אז איך מבשילים הפירות והירקות ומהו "אתילן"?

כאשר פרי מתחיל בהליך ההבשלה שלו, מתחילה עלייה בקצב פירוק העמילנים שבו, ובהתאם בכמות הסוכרים הפשוטים שבו כגון סוכרוז, גלוקוז, ופרוקטוז. בנוסף, ככל שהליך ההבשלה מתקדם, כך גם חלה ירידה בחומרי הפרי האחראים על מרירותו (כדוגמת האלקלואידים), וברמת חומציותו. 

הבעיה המרכזית שאיתה נרצה להתמודד היא שההליך ההבשלה אורך זמן מועט במיוחד ומשתנה בין פרי לפרי. אל תשכחו שכאשר באים לקנות ירקות מהחקלאי לצרכן, עובדים עם מעל 50 משקים חקלאיים שונים, ומטבע הדברים רמת הבשלת הפרי משתנה מאד ובהתאם לתנאים האקלימיים של אותו המשק 

(ככלל, במאמר מוסגר, זוהי בדיוק הסיבה למה אנו משתדלים תמיד לקטוף את הפירות במצב של כ 90%-95% סיום הבשלה אך לא עם סיום ההבשלה לחלוטין, כי מיד לאחר מכן מתחיל הליך הריקבון.).  

כדי להאריך את הזמן בו הפרי בשיאו, ולהרחיק ככל האפשר את זמן תחילת הליך הריקבון – ננסה תמיד "להקפיא" את המצב הנוכחי ולהאריך אותו ( חשוב מאד שלא "נקפיא" את הליך ההבשלה לפני סיומו כדי לא לפגוע בהליך ). 

כדי "להקפיא" את המצב, ישנן שלושה שיטות מרכזיות שאנו ממליצים להשתמש בהן: 

1) שימוש באתילן – אתילן ( C2H4) הוא התרכובת האורגנית המשפיעה על התהליכים המתרחשים בצמח. האתילן מופרש בצורה טבעית ע"י ההליך המטבולי של הצמח. רמת האתילן בצמח/בפרי היא המשפיעה על מהירות ההבשלה. 

ככלל, ישנם 2 סוגים של פירות וירקות: 

פירות קלימקטריים – פירות בהם בעת ההבשלה יש בפרי רמות גבוהות מאד של אתילן, וכתוצאה מכך רגישותם לאתילן (אפילו חיצוני) גבוהה מאד. בפירות אלו ניתן למצוא לדוגמא את: 

העגבניות, אבוקדו, בננה, מלונים, נקטרינות, אפרסקים ועוד. 

ופירות א- קלימקטרייים בהם ריכוז האתילן נשאר עקבי גם בעת ההבשלה (ובהם נמצא פירות כמו תותים, ענבים ופירות הדר). 

עבור פירות קלימקטרייים, בהם יש ריכוז אתילן גבוה, ובעקבות זאת הליך חילוף חומרים מהיר במיוחד – כדי להאט את ההבשלה ננסה להוריד ברמת האתילן הקיים בו. 

ע"מ להוריד אתילן ניתן להשתמש בגורמים הטבעיים הסופחים אתילן (ממליץ לחפש בגוגל "פירות וירקות סופחי אתילן") או לחלופין להשתמש בשיטה מס' 2.

2) לאחר שהבנו את פעולתו וחשיבותו של האתילן, חשוב שנכיר גם את ה" אויב" הטבעי של האתילן – הפחמן הדו חמצני. 

כדי לעכב את ההבשלה (או להאיץ אותה, להפך ובהתאם) נרחיק את הפרי ממקורות הפולטים חמצן ( ניתן כמובן לקרב גם לפולטי פד"ח למיניהם אך זה קצת פחות יעיל). 

צמחים, לדוגמ', הפולטים O2 כחלק מהליך הנשימה התאית, יכולים להיות גורמים מרכזיים בהאצת הבשלת הפרי. 

3) הורדת הטמפרטורות – כאשר קר לחלקיקים, הם נוטים להתכנס לתוך עצמן ולהאט את הליך חילוף החומרים שלהם.

חשוב לציין כי לכל פרי לגופו יש את טמפרטורות המינימום שלו שמתחתיו הליך חילוף החומרים יהיה איטי כל כך שהוא כבר לא יהיה אפקטיבי (ההליך נדרש לשם ההבשלה). מוזמנים בכיף לשאול אותנו לגבי המלצת טמפרטורת האחסנה המינימלית לכל פרי וירק לגופו.

Farmerim הוא בדיוק המקום בו תוכלו לבצע הזמנה של פירות וירקות טריים ואיכותיים שנשלחים ישירות אל

פתח ביתכם ברמת ההבשלה המדויקת כדי להבטיח איכות מקסימלית. כאן באתר Farmerim תוכלו להזמין את כל הפירות והירקות האהובים עליכם בידיעה ברורה שהם כולם טריים ואיכותיים יותר בכמה וכמה רמות ממה שאתם

רגילים אליו. הזמינו כאן ועכשיו ואם יש לכם שאלות נוספות, נשמח לענות עליהן בטלפון 058-5310158.